leraar, onderzoeker, pedagogisch troubadour

“Vorm volgt functie”, de architectuur van ons onderwijs

Waar ter wereld je ook bent, je herkent de vrijescholen. Van de afgeronde hoekjes van de meubels tot de geur in de lokalen en de periodeschriften: een feest van herkenning. Maar ook het leerplan is met zorg ontworpen, passend bij de ontwikkelingsfase van de leerling. Overal ter wereld is volgens dezelfde ontwerp-principes en vanuit dezelfde intentie de lesstof ingezet om de ontwikkeling van de leerling te dienen. Je zou kunnen zeggen dat het 19e eeuwse ontwerpprincipe is gebruikt als uitgangspunt voor het onderwijsontwerp op de vrijescholen:

“Vorm volgt functie”

Louis Sullivan, architect (1856 – 1924)

In onderstaand artikel gaat Wouter in op de praktijkvraag die ten grondslag ligt van zijn promotieonderzoek. Dit onderzoek wordt begeleidt door prof. dr. Menno Fenger van de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences en dr. Aziza Mayo, lector van het lectoraat Waarde(n) van Vrijeschoolonderwijs en directeur onderzoek en ontwikkeling van Stichting NIVOZ.