- Doe je wat je belangrijk vindt – De lemniscaat als instrument om te werken aan congruentie tussen intentie, ontwerp en handelen in de onderwijspraktijkDe dagelijkse onderwijspraktijk is een aaneenschakeling van momenten waarin je als professional handelt. De hele dag door moet je al doende, veelal in het moment zelf, keuzes maken over wat te doen of te laten, en moet je oordelen vormen over… Lees meer: Doe je wat je belangrijk vindt – De lemniscaat als instrument om te werken aan congruentie tussen intentie, ontwerp en handelen in de onderwijspraktijk
- ‘AI: Het Pedagogisch Appèl’ Een nieuwe podcastserie over hoe AI het onderwijs uitdaagtDe ontwikkelingen rondom AI gaan erg snel. We moeten hier wat mee! Maar welke verantwoordelijkheid heb je dan? Rob Kickert, Eva Vesseur, Wouter Modderkolk en Jan Jaap Hubeek verkennen in een serie vertragende gesprekken over welke verantwoordelijkheid de snelle ontwikkelingen van generatieve… Lees meer: ‘AI: Het Pedagogisch Appèl’ Een nieuwe podcastserie over hoe AI het onderwijs uitdaagt
- Van onmacht naar machtDeze film is een experiment, vertelt Saar Frieling. Zij is onderzoeker in het programma Breedvormend onderwijs. Met een expertgroep werkt zij aan het thema Toetsen. Een van de bevindingen is dat toetsen en verantwoorden de plek is waar incongruentie in het onderwijs begint.… Lees meer: Van onmacht naar macht
- Onderwijs leiden met hart en zielIn de nieuwste aflevering van de podcast Onderwijs Leiden met Hart en Ziel gaat Taco Visser in gesprek met Wouter over de kernopdracht van het onderwijs en de noodzaak van congruentie tussen intenties, ontwerp en pedagogisch handelen. Deze boeiende aflevering is nu te… Lees meer: Onderwijs leiden met hart en ziel
- Vrijescholen in Nederland: van 1923 tot nuDe kenniskring van het lectoraat “Waarde(n) van Vrijeschoolonderwijs” van de Hogeschool Leiden heeft een waardevolle bijdrage geleverd aan het academische boek “Critically Assessing the Reputation of Waldorf Education in Academia and the Public: Early Endeavours of Expansion, 1919–1955” uitgegeven bij Routledge.… Lees meer: Vrijescholen in Nederland: van 1923 tot nu
- Ruimte voor je pedagogische opdrachtHoe hoog scoren je leerlingen op reken- en taalvaardigheden? Hoeveel slagen er zonder te blijven zitten, en met welke cijfers? Afgelopen jaar nog uitte de Onderwijsinspectie (2022) haar zorgen over de resultaten op Nederlandse scholen, met name op het gebied van… Lees meer: Ruimte voor je pedagogische opdracht
- De zin en onzin van toetsenIn een recente Meesterwerk-podcast gaat Jan Jaap Hubeek in gesprek met Wouter Modderkolk en Rob Kickert over de zin en onzin van toetsing. Rob Kickert geeft naast zijn werk voor NIVOZ les aan de Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO) en ontworp daar ook het toetsprogramma.… Lees meer: De zin en onzin van toetsen
- Wat is de publieke opdracht van Onderwijs?Van 12 tot 16 juni 2023 nam Wouter Modderkolk, promovendus en lid van de kenniskring, deel aan een doctoraatsconferentie rondom de publieke opdracht van onderwijs. Het ‘Centre for Public Education and Pedagogy’ van de Universiteit van Maynooth organiseerde het congres samen… Lees meer: Wat is de publieke opdracht van Onderwijs?
- Cijfers op school vertellen ons meer niet dan wel [Vrij Nederland]In dit essay van Doortje Lenders in Vrij Nederland stelt zij dat we ons blindstaren op cijfers waardoor we de verschillen tussen mensen niet meer zien. Voor dit interview is o.a. Wouter geïnterviewd.
- De lemniscaat: bouwen aan een brug tussen ideaal en realiteitIn het hoofdstuk “De lemniscaat: bouwen aan een brug tussen ideaal en realiteit” schetsen Wouter Modderkolk en Aziza Mayo hoe je binnen een school de brug kunt slaan tussen ideaal en realiteit.
- Inclusie en diversiteit, de podcastEen nieuwe zesdelige serie over (vrijeschool)onderwijs! Jan Jaap Hubeek, Aziza Mayo en Wouter Modderkolk onderzochten samen het vraagstuk inclusie en diversiteit binnen het vrijeschoolonderwijs. Het vraagstuk over inclusie en diversiteit komt uit het vrijeschoolonderwijs zelf, maar gaat in om een breder… Lees meer: Inclusie en diversiteit, de podcast
- In het midden de mens: podcast met Christof Wiechert“De intentie van de pedagogiek heeft een gemeenschap nodig om zijn kracht te ontplooien…” Christof Wiechert in relatie tot een vraag over inclusie binnen vrijescholen. Een jaar na het uitkomen van het boek “In het midden de mens’ én het opnemen… Lees meer: In het midden de mens: podcast met Christof Wiechert
- “Vorm volgt functie”, de architectuur van ons onderwijsWaar ter wereld je ook bent, je herkent de vrijescholen. Van de afgeronde hoekjes van de meubels tot de geur in de lokalen en de periodeschriften: een feest van herkenning. Maar ook het leerplan is met zorg ontworpen, passend bij de… Lees meer: “Vorm volgt functie”, de architectuur van ons onderwijs
- Diversiteit en inclusie op vrijescholen‘Hoe zorgen we ervoor dat het vrijeschoolonderwijs – dat een pedagogisch gedachtengoed heeft waarin diversiteit en inclusiviteit hoog in het vaandel staat- een ontmoetingsplaats vormt voor diversiteit en een oefenplaats voor inclusiviteit?’ onderzoeksvraag Podcastserie Jan Jaap Hubeek en Wouter Modderkolk… Lees meer: Diversiteit en inclusie op vrijescholen
- Anders kijken, meer zienWouter Modderkolk onderzoekt hoe we op een waarde(n)vollere manier kunnen toetsen.Wouter is leraar economie op de Stichtse Vrije School in Zeist. Sinds 2010 werkt hij als decaan, leraar en teamleider op dezelfde bovenbouw als waar hij als leerling op heeft gezeten.… Lees meer: Anders kijken, meer zien
- Waarde(n)vol Toetsen op de VrijeschoolIn september 2020 zijn vijftien bevlogen vrijeschoolleraren en leidinggevenden bijeengekomen in de leerkring ‘Waarde(n)vol Toetsen’. Het doel was om met elkaar te spreken over de vraag of onze intentie en ons handelen rondom de manier waarop wij nu binnen onze scholen… Lees meer: Waarde(n)vol Toetsen op de Vrijeschool
- Vrijeschoolonderwijs op de Stichtse Vrije SchoolIn deze video tref je een beeld van het Vrijeschoolonderwijs zoals gegeven op de Stichtse Vrije School in Zeist. Meer info over de Stichtse: www.svszeist.nl
- Formatief evaluerenVanuit welke intentie zouden wij in het VO onze manier van toetsen & evaluatie kunnen inrichten zodat die meer recht doet aan de brede ontwikkelingsdoelen van ons onderwijs? Toetsen we vooral vanuit een behoefte van controle of willen we vanuit een… Lees meer: Formatief evalueren
- Podcast MeesterwerkIn december 2020 was Wouter te gast in de podcast Meesterwerk, van Jan Jaap Hubeek. Beluister hieronder de podcast. Wouter Modderkolk onderzoekt hoe we op een waarde(n)vollere manier kunnen toetsen.Wouter is leraar economie op de Stichtse Vrije School in Zeist. Sinds… Lees meer: Podcast Meesterwerk
- Het raadsel ontsluierenIn de bundel Overbruggen doen verschillende auteurs verslag van het onderwijsonderzoek dat plaatsvindt in het (traditioneel) vernieuwingsonderwijs en ze laten zien wat de opbrengsten zijn voor de praktijk. Wouter heeft in deze bundel een hoofdstuk geschreven over zijn onderzoek. ‘Overbruggen’ is… Lees meer: Het raadsel ontsluieren
- Voor goed burgerschap moet je uit je bubbel brekenHoe zorgen scholen ervoor dat hun leerlingen goede burgers worden? Dagblad Trouw onderzocht het op vier verschillende middelbare scholen in het land. Uit het onderzoek blijkt dat de visie op burgerschap wel verschillend kan zijn, maar de overkoepelende boodschap is hetzelfde:… Lees meer: Voor goed burgerschap moet je uit je bubbel breken
- Kijken doe je zonder oordeelGeschreven door Marc Heezen en gepubliceerd op www.bureauice.nl Wouter Modderkolk over het vierde Nationale Toetscongres VO en over Waarnemen in plaats van toetsen: Vrijeschoolonderwijs. “Ik denk dat het heel erg belangrijk is om samen met elkaar te kijken waarom we eigenlijk… Lees meer: Kijken doe je zonder oordeel
- Achter elk cijfer schuilt een uniek verhaalSinds de invoering van het centraal examen in de vrijescholen voor voortgezet onderwijs (Project 2000) staan we voor de uitdaging om juist ook bij de uitvoering van het voorgeschreven examencurriculum een brede ontwikkeling van de individuele leerling aan te moedigen. De… Lees meer: Achter elk cijfer schuilt een uniek verhaal
- Vertrouwen of controle?Toetsen als afreken-of waarnemingsinstrument in het vrijeschoolonderwijs. Vandaag de dag gaat het in het onderwijsdebat geregeld over de zin en onzin van toetsen en beoordelen. Echter, om te kunnen spreken over de evaluatie van het onderwijs –waar het in wezen omgaat… Lees meer: Vertrouwen of controle?
- Toetsing getoetst aan de doelstellingen van het vrijeschoolonderwijsDe Stichtse Vrije School is een school voor voortgezet vrijeschoolonderwijs in Zeist. Op de vrijeschool gaat het nadrukkelijk niet alleen om het kwalificerende aspect van het onderwijs, maar wordt ook ruimschoots aandacht geschonken aan het socialiserende- en het subjectiverendeaspect (Mayo, 2015).… Lees meer: Toetsing getoetst aan de doelstellingen van het vrijeschoolonderwijs